This is my side of it.

Direkt från Eurovision Song Contest, 1 st semifinal.


Montenegro: Rätt så bra låt och hon kan ju sjunga. Men wazzup with the show? En man som en enda dansare, i vita byxor. Läggning behöver vi inte ens tänka på. Men vita byxor skrämmer mig. Som helhet 3 av 5.

Czech Republic: Vad fan är detta? 1 av 5
... tar det aldrig slut??

Belgium: Elviskopian. Hyllning. Delade meningar. Jadu.. jag hade ju förträngt det här så bra att igår kväll på youtube kändes det som att jag såg det för första gången. Det känns inte särskilt orginellt, men låten svänger, det gör den. Jag säger 2 av 5 för att min stjärt ger medryck från sig. Men han ser förjävlig ut om man ska tänka på förpackningen som Perreli ofta utgår ifrån när hon ska sätta poäng. Och jag hoppas innerligt att han inte pratar som han sjunger.

Belarus: Spännande engelska. Snygg scenbild med det fladdrande tyget. Återigen: VARFÖR VITT?? Varför ska det envisas med denna hemska färg på killar?? Runar Söögard frilla. Snyggt ljus. Andra halvan av refrängen är riktigt hemsk. Och han känns en aning självgod och det fick vi ju bekräftat innan hans intressanta entré. Den när man snabbt bara går fram. Men låten är ju bra. 3 av 5.

Sweden: Vad är det här med stela koreografier som är så jäkligt intetsägande?? Hennes hår, vad var det som inte hände??
Jag tycker fortfarande att låten är skrattretande och dålig. Jag kan sträcka mig så långt och säga att den blir vacker på de sista 30 sekunderna. 2 av 5.

Armenia: Det här är däremot bra. Jag är fångad redan från första ton. Underbar klädsel. De kan sjunga! Och de är inget fel på modern dans balett snarare ett plus att det får vara med. 4 av 5.

Medan det är reklampaus vill jag passa på att säga att olympiska arenan är helt otrolig. Underbart vacker scen och jag tycker att möjligheterna för fantastiska ljusshower är ofantliga och det har vi lite lätt sett.

Andorra: Smörgås pop. 2 av 5

Switzerland: Tråkigt att han har ring på fingret. Annars kan jag bara säga sjung ut mer så får ni 5 av 5, men nu blir det 4 av 5 för att tanken och låten är grym!

Turkiet: Jag är en av få som har dissat detta. Och fått fin skit för det. Dum tek tek är ett fjortisbidrag som tas på allra största allvar. Men det är trevligt att se henne utan de lågavlönade byxorna. Det här är inget vinnarbidrag. Jag skulle inte vilja vakna upp till hennes röst en solig sommardag. Men det är trevligt att se en Daniel Mitsogannis kopia i kören. Och det bästa som hände det här numret var den voltandes mannen i kjol. 2 av 5

Israel:
En låt som handlar om fred och vackra saker och då är min första spontana tanke: vad är då budskapet med hel svart klädsel? Jag upplever det som en seg klagosång som vid inspelning trasslade in sig i ett bullshitfilter. 1 av 5

Roliga manus är väldigt svåra i såna här sammanhang. Oftast är det oerhört krystat. Som i det här fallet.

Bulgaria: Nästa operasång. Falsk sång. Dramatik. Onaturliga frisyrer. Lika hemsk text som Malenas. Styltdans så sensationellt och en otroligt dum idé. Kan dom inte bara hålla käften. 0 av 5.

Iceland:
Isländsk skönhet. Jag är svag för rök på scen och cellos. Det är stillsamt och fint. Berör mig inte på det sättet jag skulle vilja. Men det är inte dåligt på något vis. 4 av 5

F.Y.R. Macedonia: Charmigt. 3 av 5.
(Jag tar en kissepaus.. men jag gör en mangrej och har dörren öppen så jag inte missar.) En liten makedonsk sommarhit.

Romania: Keys och Prince är fina rim. Det började bra. Prästdottern antar jag att det här är. En onödig låt precis som Estlands bidrag 2005 har jag för mig att det var. Visst ,vi vet alla att det är kul att skaka på rumpan men det finns bättre saker att skriva om i sådana här sammanhang. 1 av 5.

Finland: Jasså är det så han ser ut. Han såg rundare ut i musikvideon men i sådana här sammanhang kan man rasa i vikt, Perreli är ett gott exempel. Jag älskar den här låten. Eldkillarna är sexiga. Han rappar lika långsamt som E-type, men det är bra, för då är det lättare att göra allsång av det. Refrängen är mycket stark. Så här kommer mina 5 av 5. Nej, jag är inte partisk.

Lars Wallin som har designat Azerbaijans bidrags kläder. Jag är fortfarande ett fan av förra årets insats.

Portugal: Äkta!!! Om jag kunde ge 6 av 5 skulle jag göra det. Det här en utstickare. Starkt bidrag! Jag vet inte vad den fina fröken sjunger om, men jag tror på det jag hör. 5 av 5.

Malta: Nej nej nej nej nej. Sluta försök nu. Vi vet att du kan sjunga men mer än så finns det inte att hämta. 1 av 5.

Bosnia Herzegovnia: Sista bidraget. De kör oftast på något folkligt och ballad. De första tonerna så ruggar jag tillbaks. Och han väljer att fortsätta på samma obehagliga vis. Återigen vitt!! Låter som en godnatt visa. Men åååh. Det är ju den här omtalade låten. Jag försöker bortse från mitt första intryck som tyvärr är lite pågående under hela låten, men det kanske är en populär sångteknik. Men what the hell. Jag ger det en 4 av 5. En småförälskelse.

Nu får man börja rösta.
Låt oss kolla mitt slutresultat!
Jag har 8 bidrag som jag vill gå vidare vilka är;
Montenegro (3/5), Belarus (3/5), Armenia(4/5), Switzerland(4/5), Iceland(4/5), F.Y.R. Macedonia(3/5), Finland(5/5), Portugal (5/5) och Bosnia Herzegovnia (4/5).

Sweden, Andorra, Belgium och Turkey fick 2/5 allihopa så lite lätt patriotiskt så stryker jag Turkiet och Elvissnubben.

Låt oss nu vänta på resultatet.

Love L





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0